Monday 9 May 2011

~anugerah pancaindera~

hari ini di blok "G" satu pertemuan rahsia antara kelas kami dengan seorang insan yang ku gelar "sahabat" dalam satu sesi refleksi face to face secara slaw talk..bukan hendak menjadi sang bijak pandai untuk menjadi hakim dan menunding siapa yang benar mahupun salah..hanya sekadar refleksi diri dan menannguk di air yang sudah jernih..memberi pengajaran kepada diri agar sentiasa berpada2 dalam setiap laku....setelah dilihat, dan dibawa ke meja perundingan punca nya hanyalah sekadar pertuturan harian kita sendiri..perkara yang dituturkan tanpa kita sedari, tanpa niat untuk melukai, atau niat yang lain..hanya sekadar pertuturan seharian.,dahsyatnya kesan daripada pancaindera MULUT...indah dalam menuturkan...kata2...dan boleh mengeluarkan kata yang membunuh seribu jiwa!!!!...dan disebabkan aku mulai sedar bertapa dahsyatnya fitnah mulut ini, aku mulai menyepi..mula mengamalkan dasar tutup pintu..krana aku tidak mau terlibat dalam setiap persengketaan. perang, samada perang dunia ke3, prang dingin, perang kaum or sebagainya!.....tidak mau ada pemulaun berlaku..penat dengan sandiwara dunia dan syaitan yang menyesatkan!...mungkin aku bukan alim ulamak yang bertutur dengan hadis dan as sunnah..namun aku tetap cuba mengatur diri..ikhlas dalam setiap perlakuan..mencuba untuk menjadi yang iklhlas dalam menerima jahat dan keburukan setiap makhluk yang bergelar "insan" reda bahawa tiada yang tercipta sempurna fizikal dan sifatnya!...aku cuba memahami sifat insan yang bergelar teman...aku cuba!dan tidak penat untuk mencuba!!!...dan yang paling aku ingin untuk elak dan lansung membuang terus ialah membuat "maksiat" MULUT yakni MENGUMPAT!!, MENGHINA!!MENGEJI!!!MENYINDIR!!MEMFITNAH!!BERDUSTA!!!..dan kerana itu,,,aku mulai diam...dan hanya bersuara apabila ada keperluan...mungkin ada yang mengsifat dan mengkonklusikan perubahan ini sebagai satu yang menganehkan..kini aku bersyukur dikurniakan penyakit!!..kerana penyakit ini telah mengelakkan aku bersuara dengan kerap di dalam kelas..banyak mengubah perilaku aku dan sebagai penguat aspirasi transformasi...hanya pada NYA aku memohon jauhkan aku dari dosa memfitnah dan lindungi aku dari segala fitnah~AMIN~

No comments:

Post a Comment